Багатий сусід по імені Xerox
tl;dr: Стів стикається з Біллом Ґейтсом про копіювання Mac

Xerox Star була впливовим попередником
Коли Стів Джобс найняв Microsoft в якості першого стороннього розробника програмного забезпечення для Macintosh, він уже був стурбований тим, що вони можуть спробувати скопіювати наші ідеї в призначений для користувача інтерфейс на базі ПК. Як умову для найшвидшого початку розробки Macintosh Стів пообіцяв Microsoft не поставляти будь-яке програмне забезпечення, що використовує мишку, принаймні через рік після першої поставки Macintosh.
Основним системним програмістом Microsoft, призначеним для проекту Mac, був Ніл Конзен, блискучий молодий хакер Apple II, який виріс у передмісті Сіетла. Ніл почав працювати в Microsoft, коли він був ще старшокласником і одноосібно запровадив системне програмне забезпечення для культового Z80, що дозволило Apple II запускати програмне забезпечення для управління операціями CP/M.
Ніл любив Apple, тому для Microsoft було природно призначити його до свого нового, надсекретного проекту Macintosh. Він відповідав за інтеграцію інтерпретованого середовища, заснованого на байт-коді Microsoft (яке насправді було копією системи, що використовується в Xerox, яка надавала перевагу ефективності пам’яті порівняно зі швидкістю виконання, що відповідало обмеженій пам’яті Mac), з швидким розвитком Macintosh OS, тому він швидко став експертом Microsoft у технічних деталях системи Mac.
До середини 1983 року Microsoft просунулася досить далеко, щоб показати нам робочі прототипи своїх програм для роботи з електронними таблицями і бізнес-графікою, програмами Multiplan і Chart (вони також працювали над текстовим процесором, але не згадали про це, оскільки він буде конкурувати з MacWrite). Зазвичай я розмовляв з Нілом по телефону кілька разів на тиждень. Іноді він запитував нову функцію у програмному продукті, яку я б реалізував для нього, або, скажімо, скаржився на те, як щось було зроблено. Але в більшості випадків я відповідав на його різні питання про тонкощі API (інтерфейс прикладного програмування), який все ще розвивався.
Я поступово почав помічати, що Ніл часто задавав питання щодо деталей реалізації, про які йому насправді не потрібно було знати. Зокрема, йому було дуже цікаво, як регіони пам’яті можуть бути представлені і реалізовані, і він часто докладно розповідав мені про свої теорії про них, сподіваючись на підтвердження.
Крім інтелектуального цікавості, не було причин турбуватися про внутрішній устрій системи, якщо тільки ви не намагаєтесь реалізувати свою власну версію. Я сказав Стіву, що підозрюю, що Microsoft збирається клонувати Mac, але він не був так стурбований, тому що не думав, що вони здатні зробити гідну реалізацію, навіть з Mac в якості прикладу.
У листопаді 1983 роки ми дізналися, що Microsoft зробила несподіване оголошення на Comdex, головній галузевій виставці, що проводиться двічі на рік в Лас-Вегасі. Microsoft анонсувала нову середовище графічного призначеного для користувача інтерфейсу на основі миші під назвою Windows, яка безпосередньо конкурує з більш раннім середовищем, анонсованим Personal Software під назвою “Vision”. Вони також анонсували можливість використання миші для Microsoft Word. Коли Стів Джобс дізнався про Windows, він ледве не втратив голову.
“Негайно приведіть сюди Гейтса”, - сказав він Майку Бойчу, цьому першому творцю Mac, який відповідав за наші стосунки зі сторонніми розробниками. «Йому потрібно це пояснити, і нехай все буде добре. Я хочу, щоб він був у цій кімнаті завтра вдень, а то дивіться мені! "
І, на мій подив, наступного дня мене запросили на зустріч в конференц-залі, де якимось чином був Білл Гейтс, один в оточенні десяти співробітників Apple. Думаю, Стів хотів, щоб я був там, тому що у мене були докази того, що Ніл питав про нутрощі, компоненти, але цього не сталося, тому я був просто як зачарований спостерігач, коли Стів почав кричати на Білла, питаючи його, чому він порушив їх угоду.
“Ти нас просто кидаєш!”, - кричав Стів, підвищуючи голос ще вище. «Я довіряв тобі, а тепер ти крадеш у нас!»
Але Білл Гейтс просто спокійно стояв, дивлячись Стіву прямо в очі, перш ніж почати говорити своїм скрипучим голосом.
“Ну, Стів, я думаю, що існує не один спосіб поглянути на це. Я думаю, це більше схоже на те, що у нас обох був цей багатий сусід по імені Ксерокс, і я увірвався в його будинок, щоб вкрасти телевізор, і виявив, що ти його вже вкрав.»
На жаль, виявилося, що хоча в угоді, яку Microsoft підписала в 1981 році, передбачалося, що вони не будуть постачати програмне забезпечення на основі миші до появи Mac, це в кінцевому підсумку було визначено в контракті як вересень 1983 года, оскільки в наприкінці 1981 роки ми думали, що Mac надійде в продаж восени 1982 року, і ми по дурості не дозволили вказати дату поставки в угоді. Таким чином, Microsoft мала право, щоб оголосити про Windows, коли вони це зробили. Apple все ще потребувала програм Microsoft для Macintosh, тому Стів справді не міг від них відмовитись.
Microsoft змогла поставити версію Windows майже через два роки, випустивши Windows 1.0 восени 1985 року. Це було досить грубо, як і передбачав Стів, з невеликою вдумливою елегантністю Mac. У нього навіть не було вікон, що перекриваються, віддаючи перевагу більш простій техніці під назвою «мозаїка». Коли кілька місяців по тому стало очевидним його повне неприйняття програми, Білл Гейтс звільнив команду з розробки і почав нову версію з нуля, очолювану не ким іншим, як Нілом Конзеном.
Версія Windows Ніла, випущена декілька років по тому, була досить добра, для того щоб Apple подала грандіозний позов про порушення авторських прав проти Microsoft в 1988 році, але в підсумку вони програли з технічних причин (суддя постановив, що Apple ненавмисно надала Microsoft безстрокову ліцензію на графічний інтерфейс Mac у листопаді 1985).